Видів контрабанди багато, але лідером у незаконній «подорожі» морськими портами майже по всьому світу є саме наркотики.
Правоохоронні органи різних країн виявляють наркотики як на борту: серед основного вантажу, у контейнерах, приміщеннях та відсіках судна, так і прив’язаними до підводної частини теплохода. При затриманні членів екіпажу, зазвичай, роблять «цапами відбувайламии». А покарання за подібних звинувачень у більшості країн світу безжальні й суворі, аж до страти.
Тільки усвідомлення моряками факту, що загроза справді існує і у відкритому морі, і в порту, дозволить забезпечити необхідний безпековий рівень. Екіпаж має бути поінформований про небезпеку залучення до незаконної діяльності з обігу наркотиків. Моряк має пам’ятати про те, що на кону стоять кар’єра, його життя та життя його родини.

У яких країнах насамперед треба виявляти особливу пильність?
До основних регіонів із виробництва та масштабного транзиту наркотиків традиційно відносять Афганістан, Іран, Пакистан, М’янму, Лаос, Таїланд, Колумбію, Перу, Венесуелу, Болівію, Еквадор, Нідерланди, Марокко та Китайську Народну Республіку. А основні маршрути перевезень — з Афганістану через Пакистан/Іран/Таджикистан до Європи та Латинської Америки через Мексику до США та Африки і далі до Європи.

Що потрібно робити при заході чи стоянці в «небезпечному» порту?
Капітану та офіцерам взяти до уваги можливість загрози, що походить від майбутнього порту заходу. За потреби та можливості — забезпечити залучення додаткової охорони від сертифікованих та перевірених агентств. Суворо дотримуватися відповідних інструкцій та політик компанії судновласника та рекомендацій фахівців з безпеки (процедури згідно з ISM / SMS компанії), а також вжиття негайних заходів, як це передбачено Планом безпеки судна (SSP).
Необхідно врахувати, що для постачання відносно невеликих партій наркотиків на судно можуть бути використані члени екіпажу, відвідувачі, стивідори, докери, що надходять на судно запаси та провізія, прибиральні або ремонтні бригади, вантажі, особливо контейнери та Ро-Ро вантажі (автомобілі, трейлери).
Бажано забезпечити додаткове освітлення всіх областей на відкритій палубі, щоб висвітлити всі тіньові простори; однак це не повинно заважати вимогам безпеки судноплавства.
У зонах нижче ватерлінії можуть бути встановлені фізичні бар’єри, оскільки гельмпорт, отвори в корпусі, зони підрулюючого пристрою і гребних гвинтів і т.п. найчастіше зустрічаються для «закладки».
Необхідно вести ретельне спостереження за будь-якою підозрілою діяльністю — так, наприклад, бульбашки повітря у воді навколо судна можуть позначати знаходження дайверів під водою, або за невеликими човнами в безпосередній близькості від корпусу судна.  Застосовують такі запобіжні заходи, як застосування прожекторів у темний час доби, перевірка на наявність зірваних пломб та захисних ідентифікаторів.

У разі виявлення наркотиків або підозрілих посилок
Першим кроком є повідомлення відповідальному співробітнику. Крім того, член екіпажу або керівник групи, який знайшов речовину, повинен запросити іншого члена екіпажу як свідка знахідки.
Капітан повинен повідомити місцеву владу, митницю, агентів, страховиків P&I / місцевих кореспондентів, менеджерів/власників судна (DP/CSO або менеджера бази) і, нарешті, державу прапора.

Що треба робити тим морякам, хто вже опинився у біді в аналогічних випадках?
З першочергових дій — повідомити консульські установи в тій країні, де стався арешт. Зв’язатися з представниками профспілки, повідомити про інцидент рідним, постаратися залучити державу та громадські організації до вирішення ситуації, що склалася. У разі самоусунення судновласника – вимагати хоча б безкоштовного адвоката, який спілкується мовою, яку ви добре розумієте. Просити присутності консульського працівника під час проведення слідчих дій, не підписувати документи іноземною мовою, якщо їхній зміст Вам не зрозумілий.

На фото: Десятки 50-кілограмових мішків кокаїну вилучили в порту Буенавентура, листопад 2025