Військові конфлікти сьогодення, а особливо за участю великих країн, що мають вихід до морів та океанів, преображають картину світової безпеки традиційних торгівельних шляхів.
Так з початку повномасштабної війни в Україні пошкоджено або знищено понад 500 об’єктів портової інфраструктури, 116 цивільних суден, постраждали 157 цивільних осіб, а безпосередньо на території Одеського морського порту пошкоджено 161 об’єкт.
А з листопада 2023 року у Червоному морі та Аденській затоці було здійснено понад 100 нападів на судна. Це загострення пояснюють військовим конфліктом навколо Ізраілю.
В якості компенсацій екіпажам торгівельного флоту за небезпечну працю встановлені Зони військових дій і підвищеної небезпеки (Warlike and high risk areas), при проходженні яких моряки отримують додаткові соціальні бонуси. Сьогодні і раніше спокійні води Чорного моря і майже постійно насторожливу Аденську затоку віднесено цього списку.
Міжнародна організація праці (ILO), Міжнародна федерація транспортників (ITF) і Міжнародний об’єднаний форум (IBF) встановлюють базові гарантії екипажам:
— моряк має право заздалегідь бути повідомленим про слідування в небезпечних зонах і про відмову від роботи у зазначених регіонах з репатріацією за рахунок компанії та фінансовою компенсацією моряку;
— за роботу в небезпечній зоні встановлюється доплата;
— компанія зобов’язана забезпечити страхування життя і здоров’я за підвищеними тарифами на весь період перебування судна в небезпечній зоні, що означає підвищену компенсацію в разі смерті або втрати працездатності моряка.
Визначені зони ризику з іх ареалами та відповідними пільгами залежать від типу колективного договору, що діє на судні. Посилання на цей договір повинно бути в контрактах моряків.
Для судів з договорами IBF.
Список визначених зон ризику IBF із відповідними перевагами. Оновлено 23 вересня 2025 р
Для судів з договорами TCC (повна вартість екіпажу)
Список ITF визначених зон ризику з відповідними перевагами. Оновлено 19 квітня 2024 р
Фото: 6 жовтня у порту «Південний» російська ракета пошкодила цивільне судно facebook.com/Ministry.for.development
Колаж БО «Асоль»